Navštivte kategorii  SLEVA NAVÍC a  k vybraným produktům kromě akčních slev dostanete bonusovou slevu  až  3000 Kč

Jak zvolit správnou velikost a typ kola ?

 

Chcete si koupit jízdní kolo a nejste si jistí, jaký typ a velikost vybrat? Připravili jsme pro Vás podrobného rádce, který Vám pomůže.


Kritéria před nákupem jízdního kola

Než se rozhodnete k nákupu jízdního kola, je třeba si ujasnit některá kritéria. Hlavní roli při volbě typu kola hraje vždy terén, ve kterém se budete převážně pohybovat. Z tohoto pohledu neexistuje 100% univerzální kolo. Každé kolo je vhodné pro určitý typ terénu a je nutné vše pečlivě zvažovat. 
Zvolený typ jízdního kola i jeho kvalita a cena by měly být vždy odrazem předpokládaných ročních ujetých kilometrů, styl jízdy a převažujícím terénu.

Při výběru sledujeme:

- typ kola (horské, crossové, trekingové, ...)

- velikost rámu vůči výšce postavy

- celkový poměr cena / kvalita

- materiál rámu a kvalitu použitých komponentů

 

Nesprávný výběr velikosti rámu a nevhodné nastavení posedu mohou výrazně zhoršit Váš celkový jízdní komfort a v dlouhodobějším horizontu způsobovat bolesti zad, kloubů horních a dolních končetin i jiných částí těla.

 

Osazení kola - sada komponentů

Sadou komponentů se často označují různé části jízdního kola. Jedná se o brzdy, představce, pedály, převody, sedlovky, kliky, přesmykač atd. Nejvhodnější kombinací je kompletní sada, kdy na kole nejsou míchány komponenty různé úrovně a různých výrobců. Platí jednoduché pravidlo, čím kvalitnější materiály jsou v sadě použity, tím vyšší je spolehlivost, seřiditelnost, životnost ale i cena. Nejlevnější komponenty jsou často z lisovaného plechu či z plastu, u nejvyšších sad se obvykle používá skandium, titan a  karbon. Drahé kvalitní díly také výrazně snižují hmotnost kola, což oceníte při delších vyjížďkách.

 

Přirozená ergonomie jízdy - poloha sedla

 

Nastavte si správnou výšku sedla tak, aby jste při sezení na sedle dosáhli napnutou nohou patou na pedály. Při jízdě leží špička nohy na pedálu a noha je ve spodní poloze pedálu lehce pokrčená. V žádném případě by se Vám neměla pánev houpat z leva do prava. Pánev by měla být tedy při jízdě takřka nehybná. Sklon sedla se nastavuje podle potřeby jedce nebo druhu kola. U horských, crossových a silničních kol je ideální vodorovná poloha.

 

Materiály rámu

K výrobě rámů používá hliník, hořčík, scandium, karbon, ocel a zřídka i titan. V následující tabulce se vám pokusíme vysvětlit vlastnosti jednotlivých materiálu:
 
Hliník Karbon Ocel (Hi-Ten)
+ nízká hmotnost + pevnost + tuhost
+ tuhost + extrémní lehkost + pružnost
    + dobré zpracování


Hliník - výhodou rámů z hliníkových slitin je většinou nízká hmotnost a boční tuhost rámu. Nevýhodou je pak nízká či žádná pružnost a vyšší cena než u oceli. Výrazným prvkem napomáhajícím vlastnostem hliníkových rámů je profilace (tvarování) trubek. Hliníkové rámy nesou označení alu (případně s označením typu - 6061, 7005, 7020 ap.), allux, alloy, dural, easton, alutron atd.. Cena a váha těchto rámů je odlišná v závislosti na použití různých druhů hliníkových slitin a technologií.


Karbon - vzniká kladením vrstev karbonové tkaniny a pojidla do speciálních forem a jejich spékáním při tlaku a vysátém vzduchu. Tento způsob výroby umožňuje přidávat a ubírat materiál na místech kde ho je nebo naopak není potřeba. Tím se dociluje vysoké pevnosti a přitom extrémní lehkosti konstrukce. Díky zdokonalení technologie výroby se tyto rámy staly momentálně nejlepším materiálem pro rámy jízdních kol.


Ocel (Hi-Ten) - výhodou ocelových rámů je jejich pružnost a nízká cena. Nevýhodou je jejich vyšší hmotnost. Pro odstranění těchto nevýhod se často používají slitiny oceli jako např. Cr-Mo (zušlechtěná ocel s přísadou chromu a molybdenu) nebo slitiny např. Columbus. Díky tvrdosti slitiny je možné použít tenčí stěny trubek a rám je proto lehčí. S kvalitou těchto slitin potom samozřejmě roste i jejich cena. Ocel se v současné době nejčastěji používa pro výrobu rámů BMX kol, které mají maximální nároky na výdrž a odolnost proti nárazu / pádu.


Jaké kolo zvolit - typ kola?

Časté jízdy v terénu

V takovém případě je pro Vás ideální volbou horské kolo (MTB). Je vybaveno širšími plášti s hrubým vzorkem , tím dobře sedí i na kluzkém povrchu a zvládá nerovnosti.Horská kola lze rozdělit na kola s pevným rámem a celoodpružená, která mají odpruženou přední vidlici i rám, což umožňuje frekvenčně šlapat i na nerovném povrchu a tím zvládnout náročnější sjezd. Některé typy celoopružených kol mají možnost uzamknutí předního i zadního pružení, což ocení cyklisté, kteří chtějí využívat kolo jak při sjezdech a maratonech, tak jezdit v méně náročném terénu.
 

Pro běžné rekreační ježdění a jízdu ve městě
 
V těchto případech Vám bude stačit městské kolo, které je určené pro jízdu na rovinatém a pevném terénu. Druhou možností pro rekreační pojížďku můžou být trekingová kolakteré jsou vybavena některými doplňky jako jsou blatníky, světla, zvonek či nosič.


Pro pravidelné jízdy delších vzdáleností po silnici
 
Silniční kolo je pro Vás tou správnou volbou. Konstrukce kola je zaměřena na aerodynamický sportovní posed, minimální valivý odpor a dokonalý přenos sil. Kolo doplňují jen nejnutnějšími komponenty a jeho řadící systém je zaměřený na rychlost, proto i jejich váha je nejnižší ze všech typů kol.

Kombinace jízdy v terénu, ve městě a po silnici


V takovém případě můžete zvolit kompromis v podání crossového či trekingového kola. Crossové kolo spojuje výhody silničního a horského kola. Jezdec má vzpřímenější (turistický) posed, větší 28 kola a univerzální dezén plášťů, který umožňuje rychlejší jízdu po asfaltových silnicích. Pokud chcete jezdit i v méně náročném terénu, tak je pro Vás tohle kolo optimální.


Ostatní speciální kola

Skládací kola, elektrokola, BMX, dětská kola.

 

Jak zvolit správnou velikost rámu?

Velikostí (výškou) rámu se rozumí vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky rámu. Velikost se udává zpravidla v palcích (1 palec = 2,54 cm). Velikosti rámů se mohou nepatrně odlišovat dle značky kola nebo konstrukce rámů. Pro přesnější určení velikosti rámu kola doporučujeme brát v úvahu i tabulku určující velikost rámů podle délky dolních končetin. Crossová (trekingová) kola mohou mít rám o 1 až 2 palce větší.

Určení velikosti rámu podle výšky postavy (dospělí):

 

Výška postavy Horská kola (palce) Crossová kola (palce) Silniční kola (cm)
150 - 155 cm 15" - 16" 16" 50 - 52
155 - 160 cm 16" 16" 52
160 - 165 cm 16" - 17" 17" 52
165 - 170 cm 17" - 18" 17" - 18" 52 - 54
170 - 175 cm 18" - 19" 18" - 19" 54 - 56
175 - 180 cm 19" - 20" 19" - 20" 56 - 58
180 - 185 cm 20" - 21" 20" - 21" 58 - 60
185 - 190 cm 21" - 22" 21" - 22" 60
190 - 195 cm 22" - 23" 22" - 23" 62
195 a víc 23" a víc 24" 62 - 64



Určení velikosti kola podle věku a výšky dítěte:

Průměr kol Věk dítěte Výška postavy v cm
12" 2 - 4 90 - 110 cm
14" 3 - 5 95 - 115 cm
16" 4 - 7 100 - 125 cm
20" 6 - 9 (u BMX kol i pro starší děti, juniory i dospělé) 105 - 135 cm; u BMX kol až do výšky cca 175 cm
24" 8 - 12 115 - 155 cm
26" 10 a více 155 cm a víc

Velikost rámu je dána délkou sedlové trubky, od níž se odvozují ostatní rozměry rámu. Tato velikost se označuje jako "střed-střed". Všeobecné doporučení je, že velikost rámu horského kola se volí tak, aby cyklista stojící obkročm
o nad kolem měl horní (vodorovnou) rámovou trubku asi 5 cm od rozkroku. Doporučené velikosti rámů jsou v následující tabulce, pro orientaci je zařazena i výška postavy.

Určení velikosti rámu podle délky dolních končetin (dospělí)
Výška postavy Délka nohy Velikost rámu
Sportovní použití Rekreační použití
161 cm 72 cm 40 cm 15,7" 42 cm 16,5"
165 cm 75 cm 42 cm 16,5" 44 cm 17,3"
169 cm 79 cm 44 cm 17,3" 46 cm 18,1"
173 cm 82 cm 46 cm 18,1" 48 cm 18,9"
179 cm 87 cm 48 cm 18,9" 50 cm 19,7"
183 cm 89 cm 50 cm 19,7" 52 cm 20,5"
187 cm 92 cm 52 cm 20,5" 54 cm 21,3"
193 cm 96 cm 54 cm 21,3" 56 cm 22"
 
 

Osazení kola - sada komponentů

Sadou komponentů se často označují různé části jízdního kola. Jedná se o brzdy, představce, pedály, převody, sedlovky, kliky, přesmykač atd. Nejvhodnější kombinací je kompletní sada, kdy na kole nejsou míchány komponenty různé úrovně a různých výrobců. Platí jednoduché pravidlo, čím kvalitnější materiály jsou v sadě použity, tím vyšší je spolehlivost, seřiditelnost, životnost ale i cena. Nejlevnější komponenty jsou často z lisovaného plechu či z plastu, u nejvyšších sad se obvykle používá skandium, titan a  karbon. Drahé kvalitní díly také výrazně snižují hmotnost kola, což oceníte při delších vyjížďkách.

 

Brzdy

 

Brzdy patří mezi hlavní bezpečností prvek, nicméně se liší účinností a způsobem, kterým se brzdí:

 

Ráfkové/čelisťové brzdy (V-Brake) - tento systém využívá gumových špalíků, které jsou pomocí lanka tlačeny na ráfky kol. Výhodou je jejich snadná údržba, nízká cena a celková jednoduchost systému. Naopak nevýhodou je za mokra se snižující brzdný účinek.

 

Torpédo (protišlapací/nábojová brzda) - jedná se o systém rozpínací bubnové brzdy, reagující na pohyb klik vzad. Kvůli své nízké ceně je osazován například u městských nebo dětských kol, kde se nepředpokládá dlouhé cestování. Slabinou je totiž nepříliš velká účinnost brzdy a špatné chlazení. Za běžných okolností však vydrží vcelku dlouho bez jakékoliv údržby a jsou odolné vůči blátu a vodě, zprohýbání kola (osmice) i proti nešetrnému zacházení.

 

Mechanické kotoučové brzdy (Mechanical Disc Brake) - využívají tlak brzdových destiček na kotouč upevněný na středu kola. V tomto případě se síla z brzdových pák přenáší pomocí lanka. Hlavní výhodou je jejich vysoká brzdná účinnost. Nevýhodou je horší citlivost při odstupňování brzdné síly a náchylnost k poškození.

 

Hydraulické kotoučové brzdy (Hydraulic Disc Brake) - na rozdíl od předchozího systému používají tlak brzdové kapaliny. Z toho predevším vyplývá vysoká účinnost (ještě vyšší než u mechanických brzd) a intuitivně citlivé ovládání. Ocení je tedy náročnější uživatelé, vyžadující časté brždění (například dlouhé sjezdy v terénu) nebo cyklisté s vyšší hmotností (kdy je vyšším brzdným účinkem vyrovnána větší setrvačnost kola). Nevýhodou je pak opět náchylnost k poškození, a dále vyšší cena, riziko úniku kapaliny a složitější servis.

 

Vidlice

 

Vidlice, především tedy ty odpružené, rapidně zvyšují komfort jízdy. Liší se ovšem v několika parametrech, které je vhodné zvážit:

 

Materiál - ovlivňuje prakticky tytéž charakteristiky jako u rámu

 

Zdvih vidlice - určuje, v jakém rozsahu může vidlice pružit

 

- bez odpružení - takovéto vidlice jsou buď u silničních a městských kol, kde se předpokládá jízda na kvalitním zpevněném povrchu, nebo u základních řad jízdních kol z nižších cenových relací
- 40-64 mm - ideální pro městská, trekingová a crossová kola, která uživatel používá maximálně v lehčím terénu nebo na horší kvalitě silnic (například kostková dlažba, polní cesty,  částečně zpevněné lesní cesty a podobně)
- 65-80 mm - ideální pro horská a crossová kola do nenáročného horského terénu (lesní cesty, jednoduché traily a podobně)
- 81-100 mm - ideální pro horská do náročnějšího horského terénu (lesní cesty i mimo ně, kořeny, hrubé kameny, středně obtížné traily a podobně)
- více než 100 mm - jsou jimi osazovány především celoodpružená kola vhodná do velmi těžkého terénu, ocení především uživatelé pro profesionálnější enduro a freeride použití

 

Typ pružení, uzamykatelnost, nastavení tlumení - na výběr je celé spektrum od těžkých pružinových vidlic bez možnosti uzamykání a regulace až po lehké duralové, titanové nebo kompozitní se vzduchovou pružinou, možností regulace tlumení, odskoku a také zamykání, kdy se z odpružené vidlice stane neodpružená - takzvaný lock out - třeba z řídítek. Toto lze vysledovat ze zkratek či označení, která jsou obvykle udávána za názvem vidlice. Přiblížíme tedy některé z nich:

 

- LO - uzamykat elná vidlice (ovládání na vidlici, u některých výrobců udáváno jako například Speed Lockout, čímž je myšleno, že není za potřebí žádného nářadí na  uzamknutí) (LOCK OUT)

- LOD - uzamykatelná vidlice s nastavením tlumení (ovládání na vidlici) (LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
- ELD - elektronicky uzamykatelná vidlice s nastavením tlumení (ovládání na vidlici) (ELECTRONICAL LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
- MLO - mechanicky uzamykatelná vidlice (ovládání na vidlici), jednoduchý závlačkový mechanický systém (MECHANICAL LOCK OUT)
- HLO - hydraulicky uzamykatelná vidlice (ovládání na vidlici), v noze vidlice je hydraulická patrona s olejem, která zároveň tlumí a pomocí uzavření přepouštěcí trysky uzamkne zdvih ( HYDRAULIC LOCK OUT)
- RL / RLO - dálkově uzamykatelná vidlice z řídítek (čili nikoliv na vidlici) (REMOTE LOCK OUT)
- RLD - dálkově uzamykatelná vidlice z řídítek (čili nikoliv na vidlici) s nastavením tlumení (REMOTE LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
- TAD - nastavitelný zdvih i tlumení (TRAVEL ADJUST + DAMPING ADJUST)
- TR - nastavitelný zdvih a dálkově uzamykatelná vidlice z řídítek (čili nikoliv na vidlici) (TRAVEL ADJUST + REMOTE LOCK OUT)
- AIR - vzduchová vidlice - tvrdost se reguluje tlakem vzduchu ve vidlici a dá se přizpůsobit povaze jezdce (AIR SPRING)
- D - pružinová vidlice - pružení zajišťuje vinutá pružina (COIL SPRING)


 

Přirozená ergonomie jízdy - poloha sedla

Nastavte si správnou výšku sedla tak, abyste při sezení na sedle dosáhli napnutou nohou patou na pedály. Při jízdě leží špička nohy na pedálu a noha je ve spodní poloze pedálu lehce pokrčená. V žádném případě by se Vám neměla pánev houpat zleva doprava. Pánev by měla být tedy při jízdě takřka nehybná. Sklon sedla se nastavuje podle potřeby jezdce nebo druhu kola. U horských, crossových a silničních kol je ideální vodorovná poloha.